New Model Army: Thunder and Consolation (1989)

En el meu màxim apogeu de comprar discs moltes vegades m’arriscava amb discs de bandes que no coneixia de res. Moltes vegades em deixava dur per referències com qui produïa el disc, o fins i tot per la portada… perquè no? Aquesta banda la vaig descobrir a través d’un disc anomenat The Love of Hopeless Causes (1993) que em vaig comprar per qui el mesclava, en Bob Clearmountain.

Tinc el costum de llegir els crèdits dels discs fins a la darrera lletra, i el Bob Clearmountain apareixia com a productor d’alguns discs que m’agradaven molt com el Get Close dels Pretenders i com a enginyer de mescla en discs com Welcome to Wherever You Are dels INXS, el Let’s Dance del Bowie o el Born in the U.S.A. d’en Bruce Springsteen; aparentment una garantia d’èxit, i en aquest cas va ser així. I quan una banda m’agrada ràpidament vaig a buscar altres discs. Per desgràcia d’aquesta banda no arribaven gaire discs a Andorra i només vaig trobar-ne un parell més: un Bootleg We Are Old, We Are Young (1990) enregistrat a Düsseldorf i els disc que ens ocupa avui Thunder and Consolation (1989).

De què va el disc?

Thunder and Consolation és un disc molt sòlid on sentim una banda consolidada, amb un so molt contundent, la veu de Justin Sullivan mana i sap conduir les cançons pels terrenys escaients. Tot i tractar-se d’una banda de rock que s’allunya del tradicional pop anglès es nota la tradició anglesa en cançons com The ballad of Bodmin Pill, Family Life i en el tractament de les segones veus. També hi ha una incursió al punk amb la cançó 225, tot i que recorda més al Punk Pop californià que al punk anglès.

Portada New Model Army Thunder and Consolation

Cara 1

  • I Love the World
  • Stupid Questions
  • 225
  • Inheritance
  • Green and Grey Mira aquest vídeo al YouTube.

cara 2

  • Ballad of Bodmin Pill
  • Family
  • Family Life
  • Vagabonds
  • Archway Towers

Escolta el disc a través de Grooveshark clicant aquí.

El mèrit més gran d’aquest llarga durada és que sona molt bé tot i ser dels 80. Les bateries sonen molt naturals, les guitarres, clares i netes fins i tot amb distorsió, l’explicació és fàcil: està produït per Tom Dowd, nascut als anys 20 i pioner de la gravació multipista. Als anys 50 va aconsellar als directius d’Atlantic que compressin una gravadora de vuit pistes, sent així la primera discogràfica en tenir-ne una.
Tom Dowd havia produït a grans bandes com Lynyrd Skynyrd, Chicago, Allman Brothers i Eric Clapton, i va enregistrar clàssics com Layla and Other Assorted Love Songs. Ell fou qui presentà Eric Clapton i Duane Allman en un concert dels Allman Brothers a Miami per tal que en Duane posés la seva màgia en la cançó Layla. En fí, una eminència…

Tots els discs que m’enganxen ho fan a partir d’una cançó i en aquest cas la cançó que em va fer reescoltar el disc vegades i vegades va ser Green and Grey. Una bucòlica balada acústica, però amb la sempre contundent base rítmica del bateria Robert Heaton i del baixista Jason Harris.

Aquest disc va tenir molt èxit en el circuit universitari americà, va sonar moltíssim en les emissores de rock universitàries.

L’apartat de les referències el deixo buit ja que no trobo semblances rellevants amb cap banda, i això diu molt d’aquest trio anglès, ja que crec que l’objectiu de tota banda és triomfar amb un estil propi. Cal dir que tret d’aquests tres discs no n’he sentit cap altre de la banda, i mirant per internet he pogut veure que estan en actiu i van editar el darrer disc l’any 2009. Aquests propers dies faré una escolta general de la seva discografia, a veure si encara estan en forma com quan els vaig descobrir.
Els altres discs de NMA

Els altres discs que tinc dels NMA.

Una anècdota.

El nom de la banda prové de l’exèrcit que va crear el parlament anglès l’any 1645, durant la guerra civil anglesa, del qual Oliver Cromwell en va ser Tinent General i Thomas Fairfax Capità General, i es considera un dels primers exèrcits professionals.

Deixa un comentari

Filed under Discs, Música, New Model Army

Deixa un comentari

